آنکا ( Anka ) پهباد ترک !!
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید.... خلبان پرواز كاپیتان ملازاده به همراه کمک خلبان پرواز آقا جواد ؛ سفری خوش را برای شما علاقمندان به پرواز آرزمند هستیم. نکاتی که در طول پرواز بدردتون میخوره بهتون گوشزد میکنم : بستن كمربندها اصلأ ضرورتی ندارد و كاملأ بدرد نخور است. ارتفاع پرواز به احتمال قریب به یقین تا آسمان هفتم بوده و هوای بهشت بسیار عالی است. مرگ راحتی داشته باشید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان
تقدیم به عاشقان پرواز
دلیل پرواز پر نیست




Anka (در ترکی به معنای ققنوس است) نام خانواده ای از پهپاد های شرکت صنایع هوافضای ترکیه است که برای نیروی هوایی این کشور طراحی میشوند.نمونه اولیه یا Anka-A یا به اختصار TIHA-A از نوع شناسایی ، نمونه بعدی یعنی Anka-B یا در اختصار TIHA-B از نوع مسلح میباشند.

 

 

نمونه بومی این پرنده بدون سرنشین (پهپاد) شامل بخش های مختلفی از جمله خود پرنده (air vehicle) ، ایستگاه کنترل زمینی (GCS) ، ترمینال اطلاعات زمینی (GDT) ، سیستم نشست و برخاست خودکار (ATOLS) ، ترمینال ویدئویی کنترل از راه دور (RVT) و انواع مختلفی از تجهیزات حمایتی زمینی میباشد.

سیستم TIHA برای انجام ماموریت های مختلف در شب و روز  و بدون توجه به شرایط محیطی مثل آب و هوای نامساعد طراحی شده و دارای قابلیت هایی مثل گردآوری عکس های همزمان (مخابره همزمان عکس ها به سیستم های زمینی) ، نظارت بر منطقه ، شناسایی ، کشف اهداف ثابت یا متحرک و انواع ماموریت های تشخیص و تعقیب اهداف میباشد.

 

 

 

 

 

اما در حالی که طراحی این پرنده طوری صورت گرفته که امکان استفاده از محموله هایی که به صورت بالقوه برای انجام ماموریت های محوله لازم است را  داشته باشد این پرنده معمولا به محموله هایی از قبیل دوربین رنگی الکترو اپتیک (برای تصویر برداری در روز ، دوربین لیزری و مادون قرمز (برای پرواز در شب یا آب و هوای نامساعد) و سیستم های راداری SAR/GMTI و ISAR (سیستمی که با عکسبرداری دو بعدی با کیفیت و وضوح بالا دقت عملیات را چندین برابر افزایش میدهد) مجهز است.

 

 

 

بدنه تمام کامپوزیت این هواگرد شامل یک سازه اصلی یک تکه با بالها و دم v شکل با قابلیت جدا شدن ، ارابه فرود متحرک (که قابلیت جدا شدن از سازه اصلی را هم دارد)، سطوح کنترل کننده روی دم ، بالها و بدنه ، درپوش خدماتی (این درپوش در قسمت های حساس مثلا موتور یا سیستم های ارتباطی وجود دارد که به وسیله آن افرادی که وظیفه تعمیر و نگهداری را دارند میتوانند بدون نیاز به جدا کردن بدنه به این قسمت ها دسترسی داشته باشند) و همچنین دریچه های حمل بار میشود همچنین این پرنده از مخازن سوخت داخلی ، سیستمهای حفاظت در برابر یخ زدگی ، کنترل محیطی ، فرود ، پشتیبانی باتری و غیره استفاده میکند و سازه این پرنده مجهز به یک سیستم کنترل پرواز دیجیتال ، یک سیستم سنسور کنترل پرواز (که به پارامتر هایی که توسط لوله پیتوت ارسال میشود حساس بوده و در صورت تشخیص نقص در پرواز با ارسال اطلاعات به سیستم کنترل پرواز از وارد آمدن خسارات بیشتر جلوگیری میکند) ، کامپیوتر اطلاعات هوایی ، سنسور ناوبری ، چند نوع مبدل (ترانس دیوسر) ، و سنسور های فشار و درجه حرارت و جابجایی است.

کامپیوتر مدیریت پرواز و جعبه های کنترل کننده فرعی وظایف گوناگونی را بر عهده دارند که ز جمله آنها میتوان به تعیین هویت اهداف و مخابره اطلاعات انها به مرکز ، ایجاد رله ارتباطی و تست قطعات هواگرد و نقص یابی اشاره کرد همچنین یک رادیو ترافیک هوایی با سیستم ارتباطی این پرنده یکپارچه شده تا هماهنگی پرنده با محیط های غیر نظامی هرچه بیشتر شود و همینطور تمامی اجزای حساس این پرنده شامل دو یا چند قطعه میباشد( که در صورت از کار افتادن یکی دیگری وظیفه ان را بر عهده میگیرد ) و چندین مدل برنامه اضطراری برای ان تعریف شده تا در شرایط اضطرار و یا از کار افتادن برای نیروهای خودی خطری نداشته باشد.

تمامی نرم افزار های پروازی که به صورت بومی و توسط شرکت TAI تهیه شده درون سیستم پرنده و ایستگاه زمینی جا داده شده تا هماهنگی هرچه بیشتر بین پرنده و کنترلر های زمینی اتفاق افتد.

عملیات هایی که توسط این پرنده انجام میپذیرد توسط پرسنل کار آزموده زمینی کنترل و هدایت میشوند و این پرسنل میتوانند تمامی حرکات و واکنش های این پرنده را مدیریت و برنامه ریزی کنند که این برنامه ها میتوانند قبل یا در هنگام پرواز به پرنده مخابره شوند و تمامی محموله ها شامل انواع دوربین ها و حسگر ها قابلیت مخابره همزمان اطلاعات به مرکز را دارند و همه انها را میتوان از ایستگاه کنترل زمینی هدایت کرد.

اپراتور های ایستگاه زمینی میتوانند قبل یا هنگام پرواز اطلاعات مربوط به اهداف را به پرنده مخابره کنند و پس از جمع آوری این اطلاعات توسط پرنده و مخابره ان به ایستگاه زمینی آنها را در اختیار فرماندهان رده های بالاتر برای اتخاذ تصمیمات مهم انتقال دهند همچنین سیستم RVT میتواند اطلاعات منطقه یا نیروهای دشمن را به صورت همزمان به نیروهای خودی که در نزدیکی نیروهای دشمن قرار دارند منتقل کند تا این نیروها توانایی اتخاذ تصمیمات درست تر را داشته باشند و به این وسیله به حفظ جان این نیرو ها کمک شایان توجهی شود.

قراراد مربوط به تولید یک سیستم پهپاد ارتفاع متوسط با مداومت پروازی بالای بومی به منظور انجام ماموریت های شناسایی برای نیروهای مسلح ترکیه در   دسامبر سال  منعقد شد  که در این قرارداد بنا بر این بود که در کل تعداد 3 پیش نمونه هواگرد به همراه سیستم های زمینی طراحی و تولید شوند به گونه ای که بتوانند تا اواسط سال 2011 وارد آزمون های مختلف شوند و اگر این ازمایش ها موفقیت آمیز بود در سال 2012 تولید انبود نمونه اول آنکا با تولید 10 سیستم (شامل 30 هواگرد و 10 ایستگاه زمینی) آغاز گردد و در همین زمان هم آزمایش های موتور بومی این پهپاد توسط شرکت TEI (صنایع موتور ترکیه) به انجام برسد.

سر انجام در 30 دسامبر سال 2010 اولین مدل از این پرنده توانست نخستین پرواز خود را به مدت 14 دقیقه با موفقیت به انجام برساند.

 

 

 

 

مشخصات:

 

نوع: پهپاد شناسایی یا رزمی

ساخت: شرکت هوافضای ترکیه

طول:  8 متر

عرض بالها: 17.3 متر

ارتفاع: 2.7 متر

حداکثر وزن برخاست: 1600 کیلوگرم

پیشرانه: یک موتور توربو شارژ 4 سیلندر  Thielert Centurion 2.0 با کشش 135 اسب بخار

حداکثر سرعت: 217 کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز: 138 کیلومتر بر ساعت

برد عملیاتی: 200 کیلومتر

مداومت پروازی: 24 ساعت با محموله متعارف 200 کیلوگرمی

سقف پروازی: 9144 متر


منبع:en.wikipedia.org

 Militaryparsi.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, :: 21:13 ::  نويسنده : capt.Hoshi